A teszten kiderült, hogy nem a 120 ezer forintos a legjobb

A jövő héten ismerteti a Tudatos Vásárlók Egyesülete az autós gyerekülések legújabb nemzetközi tesztjének eredményét – tudta meg az InfoRádió. Ennek kapcsán utánanéztek a gyerekülésekre vonatkozó szabályoknak.

A KRESZ szerint 1975 óta a 150 centiméternél alacsonyabb gyerekek elöl, a 135-nél alacsonyabbak pedig csak a méretükhöz és a súlyokhoz igazított biztonsági ülésben utazhatnak a kocsiban.

Az anyósülésre is betehetők, de csak a menetiránynak háttal, és ilyenkor ki kell kapcsolni az eléjük beszerelt légzsákot. Általában a műszerfal alatt az autó saját slusszkulcsával vagy fogóval működtethető aktiváló-deaktíváló gombot találhatunk, vagy magában a kesztyűtartóban van ez a zár. Amikor ezt kikapcsoltuk, a műszerfalon lámpa is figyelmeztet – mondta az InfoRádióban Karner Miklós autós szakújságíró.

A gyereküléseknek két típusuk van: az egyiket a biztonsági övvel kell rögzíteni, a másik pedig az úgynevezett isofix, ami az autó karosszériájához csatolható, ezért biztonságosabbnak számít.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK
Ebben a szuperkocsiban halnak meg a legtöbben

Kettő vagy három isofix rögzítési pontot kell keresnünk az autóban, ezeket általában szabad szemmel is lehet látni. Ilyen pontok elöl is lehetnek, de inkább az a jellemző, hogy hátul, a szélső üléseknél vannak, hétüléses modelleknél a leghátsó sorban is lehetnek. Ez szükséges ahhoz, hogy legyen olyan gyermekülésünk, amelyet isofix záró retesszel ellátták, ezáltal stabilabban fog állni – ecsetelte Karner Miklós.

A másfél méternél magasabb gyerekeknek ugyanúgy biztonsági övet kell használniuk, mint a felnőtteknek, és ha lehetséges, akkor beállíthatják a magasságát, hogy ne vágja a nyakukat. Ha szükségük van rá, ülésmagasítót tehetünk alájuk.

Magasságállítást jelent, ha lejjebb tudjuk hozni az övet, ilyenkor a vállán fut át az öv az utasnak. Ha ezt nem tesszük meg, a gyermek nyakát kidörzsölheti vagy kellemetlen balesetet is okozni tud. Erre találták ki azt, hogy eleve nem az ajtótartó oszlopból jön ki az öv, hanem hátulról, így eleve a vállon fut át – mondta Karner Miklós.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK
Nem meglepő, hogy kifogyott a magyar krumpli

A gyerekülések a gyerek tömege és magassága alapján is különböző kategóriába osztják, de nem kell mindig újat venni, mert a legtöbbet kivehető szűkítőkkel árulják. Ha viszont a gyerek feje már túlnyúlik rajta, akkor nagyobbra kell cserélni.

Jelenleg két szabvány van életben, a súly szerint osztályozó ECE R44, és a tömeg alapján kategorizáló R129, vagy más néven i-Size. Az utóbbi a modernebb, egyebek mellett azért, mert kötelezővé teszi az isofix rögzítést és nagyobb oldalirányú védelmet biztosít.

A német autóklub egy évvel ezelőtt tesztelte az autós gyermeküléseket. A vizsgálat eredményét a Tudatos Vásárlók Egyesülete ismertette. Kiderült, hogy nem feltétlenül a legdrágább termékek a legjobbak, mert a teszten két olyan gyerekülés is rosszul szerepelt, amely több mint 120 ezer forintba kerül, feleennyiért viszont már kapható biztonságos.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK
Egy autós videó alapján is eljárást indíthat a rendőrség

Az AutoBild című német szaklap idén próbált ki nyolc gyermekülést, a legjobb osztályzatot kapott termék ott is csak 70 ezer forintba kerül. ♦

 

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!