Az internetről szónokoltak a Madách gimiben

Madách gimi szónokverseny-500A napokban zajlanak a magyar nyelv hete rendezvényei szerte az országban (lásd. www. e-nyelv.hu). Az országos megnyitó egyik társrendezvénye volt a Madách Imre Gimnáziumban megrendezett szónokverseny.  Iskolánkban minden évben megünnepeljük a magyar nyelv hetét. Idén, a váci Magyar Nyelv Barátainak Egyesülete és a Madách Imre Gimnázium magyar munkaközössége az előző évben meghirdetett versenyt hagyománnyá téve, a város és Pest megye középiskolásai számára megrendezte a II. Madách-szónokversenyt.

A versenyen lehetőséget kívántunk biztosítani a magyar nyelv iránt elkötelezett és a nyilvános szereplés fontosságát felismerő diákoknak arra, hogy bemutassák szónoki tehetségüket. A 31 jelentkező közül végül 24 résztvevő jelent meg április 22-én gimnáziumunkban. Többségük helybéli, madáchos volt, de a szomszédos középiskolákból (Bernáth Kálmán Református Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Intézet, Boronkay György Műszaki Középiskola Gimnázium és Kollégium), sőt Törökbálintról és Monorról is jöttek. Ezúton is köszönjük a lelkes magyartanároknak, hogy megtiszteltek azzal, hogy felkészítették a tanulókat a versenyre.

A 47. magyar nyelv hetének témája a médianyelv hatása napjaink nyelvhasználatára. Versenyünkre ehhez kapcsolódóan egy rövid, 3 perces szónoki művel kellett készülni Barátunk vagy ellenségünk az internet? címmel. A téma közel állt a fiatalokhoz, hiszen mindennapos, sőt igen kedvelt tevékenységük az internet használata, ezért számos tapasztalattal rendelkeznek e téren.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Élővilágbarát kert átadó ünnepség április 27-én a váci Pannónia Házban, palántabörzével, szakmai és gyermekprogramokkal

Madách gimi szónokverseny2-500

A beszédek mindegyikéből kiderült, hogy gyors információszerzésre, kapcsolatépítésre, vásárlásra rendszeresen használják az elektronikus médiát. Azt is mindenki megállapította, hogy veszélyessé válhat a netezés, mert függőséget eredményezhet, emberi kapcsolatainkat elszemélyteleníti, lehetőséget ad személyes adatainkkal való visszaélésre, sőt a bűnözők számára is új terep nyújt.

Igazán emlékezetes azoknak a beszéde volt, akik mindezt úgy mondták el, hogy érdekes stilisztikai eszközökkel, érzelmeinket is megérintve tették érzékletessé mondanivalójukat.

Pl.: „Az internet életünkre ködként telepedhet” (manipuláció); „A világháló alattomos kígyó, gyenge pontjainkon mar meg” (adataink kiadása); „Janus-arcú, a zsinórok végén ülő emberektől függ, hogy milyenné válik.”; „Olyan mint a gyufa, jóra és veszélyes dolgokra is használható.”; „Jól szolgálja hírnév és vagyon orientált társadalmunkat.” (magánvideók – 15 perces hírességek); „Hasonló a borhoz, ha túl sokat fogyasztunk belőle, megrészegít és függővé tesz.” ; „Az internet öl, butít és nyomorba dönt.” (terroristaképzés, társ az öngyilkossághoz); „Fegyver, amit önvédelemre és támadásra is használhatunk.”  „A fegyver nem öl embert, emberek ölnek embert fegyverrel. Ma a legnagyobb fegyver az információ.” ; „Az internet a legőszintébb, legdemokratikusabb média.” „A nagyhatalmaktól a népnek adott lehetőség.” 

A bemutatott szemelvények jól tükrözik, hogy a tizenévesek tökéletesen tisztában vannak a hálózat hatásaival. Bízzunk benne, hogy az elhangzott szónoki beszédek elérték céljukat, felhívták a figyelmet a veszélyekre és tudatosabb internet használóvá tették a résztvevőket.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Szeretettel köszöntjük a szépkorú Csugányi Antalnét

Reméljük, hogy a verseny a nyilvános közlés eszközeinek használatát is tudatosabbá tette, hiszen a jelenlévők megfigyelhették egymás beszédeit és meghallgathatták a szakértő zsűri értékelését, akik pontozták a tartalmat, a szerkesztést, a stílust és a nyelvhelyességet, sőt a fellépést és az előadás összbenyomását is.

A zsűri tagjai: dr. Adamikné Jászó Anna professzor asszony (ELTE BTK), tagjai: dr. Adamik Tamás professor emeritus ELTE BTK, az MTA doktora és Fazekas Lászlóné középiskolai magyartanár a versenyzők felkészültségét jónak tartották, mert mindannyian kívülről tudták szövegüket, jól használták a retorikai eszközöket, számos érvet és ellenérvet sorakoztattak fel a témával kapcsolatban, sőt ezeket a nyilvános beszéd meggyőző erejével tolmácsolták a hallgatóság felé. Egyetlen dolog volt, ami nem tetszett a „bíráknak”: a versenyzők többségének hadaró beszéde, amit korjelenségnek minősítettek.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Kurdi Csabáné Péchy Blanka díjat nyert

A zsűri nagy örömünkre, iskolánk tanulói közül választotta az I-II. és a IV.-VI. helyezetteket, akik értékes könyvjutalomban részesültek, emellett meghívást kaptak a nemzetközi Kossuth-szónokversenyre, amelyet Budapesten rendeznek majd. Sikeres szereplést kívánunk nekik! (Kmettyné Balogh Zsuzsanna könyvtárostanár)

A II. Madách-szónokverseny helyezettjeinek listája:

I. Kereskényi Vince (Madách Imre Gimnázium 10. C – felkészítő tanára: Oglné Czepek Mária)

II. Nagy Flóra (Madách Imre Gimnázium 12. C – felkészítő tanára: Sándor Ildikó)

III. Köves Máté (József Attila Gimnázium és Közgazd. SZKI, Monor)

IV. Buzási Dániel (Madách Imre Gimnázium 9. D – felkészítő tanára: Oglné Czepek Mária)

V. Tótváradi-Nagy Bence (Madách Imre Gimnázium 11. B – felkészítő tanára: Sándor Ildikó)

VI. Borda Melitta (Madách Imre Gimnázium 10. A – felkészítő tanára: Boda Mária)

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments